Vad menar vi med det?
För oss handlar hållbarhet om att ta ansvar på riktigt. Det räcker inte att vara nöjda med det vi redan gör. Det vi gör idag påverkar hur världen ser ut imorgon. Därför är vår ambition att dagligen bli ännu bättre, inspireras av andra och inspirera våra kunder att göra medvetna och hållbara val. Helt enkelt snåla på jordens resurser och göra schyssta val.
Under 2023 gjorde vi vår första klimatberäkning. Ett arbete som har gett oss en bättre förståelse och insikt om att varje val vi gör faktiskt gör skillnad. Vårt hållbarhetsarbete och vår klimatberäkning har lyft frågor och skapat en nyfikenhet för oss medarbetare, för våra leverantörer och samarbetspartners. När vi hjälps åt och lär av varandra blir arbetet inspirerande och förändringar går snabbare.
Här kommer en liten sammanfattning av vad vi gör idag, vad vi behöver bli bättre på och hur vi tänker inför framtiden.
people + product + purpose
people
Alla våra produkter tillverkas i vår bygd vilket vi är både tacksamma och stolta för. Det ger det oss en nära relation till våra leverantörer. En transparans när det gäller produktionsprocessen, arbetsförhållanden och de arbetsvillkor alla människor som arbetar med våra produkter har. Vårt val att tillverka våra produkter hos lokala tillverkare skapar också arbetstillfälle till vår landsbygd.
product
Produktionen i Småland ger oss fantastiska möjligheter. Efter att produkten är tillverkad så kvalitetssäkras, packas och lagerhålls produkten av oss i en och samma byggnad. När kunden lägger en beställning skickas produkterna från oss direkt hem till kund eller till närmsta ombud. Inga onödiga mellanhänder eller transporter.
Vår hållbarhetsrapport visar tydligt att den absolut största delen av vårt klimatavtryck uppstår i produktionsledet. Det gör att våra val gällande produktens design, produktens material, förpackningsmaterial och transportsätt har mycket stor betydelse. Vi kan tydligt se hur varje liten förändring ger stora förbättringar.
Design
Tidlös design är viktigt för oss när vi pratar hållbarhet. Våra produkter ska inte vara säsongsbundna eller styrda av kortsiktiga trender. Produktens livslängd, design och funktion har en avgörande betydelse för produktens totala påverkan på miljön och människor.
Vår filosofi är därför att skapa produkter som tål att slitas på och som håller över generationer.
Material
Vår strävan efter en slutprodukt med lång livslängd gör materialvalet mycket viktigt. Idag är stålet det material vi använder till flest av våra produkter. Ett hållbart material och i vissa fall det mest hållbara valet. Stål är ett cirkulärt material, vilket innebär att det kan återanvändas och återvinnas upprepade gånger. Tillverkningen av stål medför idag relativt stora utsläpp men utvecklingen går snabbt. Produkten pulverlackeras sedan hos en av Europas modernaste anläggningar, som finns 15 minuter från oss.
Frakter
Kundens beställning skickas från vårt lager med DHL eller Schenker till ett ombud eller direkt hem till kunden. Inga mellanhänder.
DHL - Sedan sommaren 2023 skickas alla paket med ”Skicka grönt”. Det innebär att vi är med och bidrar till en snabbare omställning av fossilfria transporter. Läs mer om DHLs hållbarhetsarbete här.
Schenker - De har utvecklat Mission Zero för minskade utsläpp. Läs mer om Schenkers hållbarhetsarbete här.
Förpackningar
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra förpackningsmaterial i samarbete med industriledande aktörer. Vi gör aktiva val då det gäller små detaljer för att så långt som möjligt undvika onödigt material samt detaljer som ej går att återvinna. Vi sampackar flera produkter i en förpackning då det är möjligt.
purpose
Vår klimatberäkning har gett oss insikt och inspiration för att dagligen sträva efter att bli bättre. Det har också gett oss en större förståelse för vilket stort och viktigt arbete vi har framför oss och hur det påverkar vår värld.
Vad händer nu? I vårt arbete för att minska vår klimatpåverkan kommer vi främst fokusera på de områden där vi bevisligen har våra väsentliga utsläpp. Inköp av stål till våra produkter står för ca två tredjedelar av vårt totala utsläpp 2022.
Hur blir vi ännu bättre?
Aktivt arbete tillsammans med våra leverantörer samt premiera leverantörer som tar klimatarbetet seriöst.
Noggranna och modiga val tidigt i design- och utvecklingsprocessen.
Kommunikation - lära av varandra för en snabbare utveckling.
Klimatberäkning
För oss är det viktigt och självklart med en transparent och ärlig kommunikation. Vi har anlitat Hållbarhetsteamet i vår klimatberäkning och de har bedömt trovärdigheten för vår klimatberäkning som relativt hög.
Resultat
Vår klimatberäkning visar tydligt att majoriteten av våra utsläpp uppstår inom scope 3 (93%). Utsläppen från scope 1 står för cirka 4% och scope 2 med cirka 3%.
I scope 3 står inköpta varor för 82%. Transporter står för 13,5% och slutligen anställdas pendlande för 4%.